Tudod, mi a közös egy vállalkozás vezetőjében és egy kismamában?
Hatalmas felelősség, rengeteg tennivaló, kevés idő.

Ha te is átéled ezeket, ha túl fáradt vagy egy-egy nap után, itt az ideje, hogy kipróbálj három eszközt.

Vállalkozók sokasága küzd alváshiánnyal, kimerültséggel, főleg a kezdeti 1-2 évben.
Hűvös Ágnes stratégiai tanácsadó és business coach vezetőkkel dolgozik.
Régóta tudja, hogy ha egy vállalkozást gyorsítani, növelni szeretnénk, akkor ahhoz gyorsításra képes vezető is kell.
Éppen ezért vannak a csapatában felkészült coach-ok is.
Ágnes most ad 3 tippet arra, hogyan lehet nemcsak, hogy életben maradni, hanem jókedvűen megélni a túl gyors, túlzsúfolt éveket.

 

Hűvös Ágnes (Karson Consulting) írása

Bár egy business coach nem foglalkozik klasszikus magánéleti kérdésekkel, de egy vezetői tanácsadás során óhatatlanul beleszaladunk ilyen témákba. Az ügyfelek gyakran mesélnek extrém fáradtságról, motivációvesztésről. Jellemzően csökken a produktivitásuk, beleakadnak egyszerűnek tűnő problémákba, gyakrabban vesztik el a türelmüket. Van, hogy alvás- és evészavarról, sőt: szexuális panaszokról is beszélnek, ezeket pironkodva hozzák elő.

Pedig a tested kémiai és fizikai létező (egyszerűbben: hardver). Következésképpen az agyad is az. És ahhoz, hogy vezetőként, vállalkozóként vagy bármilyen nehéz helyzetben - például egy örökmozgó, ezret kérdező kisgyerek mellett - helytállj, jól kell bánni a testeddel. Ideje megadni a testednek és azon belül az agyadnak azt, amitől jól fog működni.

Most mutatok 3 olyan módszert, ami segít megelőzni vagy visszafordítani ezeket a fáradt periódusokat. Ha jól vagy, még akkor is hasznos lehet ez a három dolog, hiszen feltölt energiával, és segít az agyadnak sokkal hatékonyabban pörögni. Természetesen nem csodaszerek: ha következetesen alkalmazod őket, és nem tapasztalsz 3-4 héten belül változást, fordulj szakemberhez, mert a tüneteid hátterében szervi baj vagy súlyosabb fokú kiégés is lehet.

 

1. Élj úgy, mint a kisbabák

Szeretnél reggel valóban felébredni és nem zombiként kerengeni még fél órán keresztül? Szeretnél jóízűen enni, amikor valóban éhes vagy és megszabadulni a rád törő farkaséhségektől délutánonként? Szeretnél aludni, amikor végre ágyba kerülsz? Egy szót súgok: bioritmus.

Akinek gyereke van, az tudja, hogy a csecsemőkhöz sok szempontból órát lehet igazítani. Egy átlagos, egészséges csecsemő többé-kevésbé szabott időben eszik, alszik, nézelődik - azaz van napirendje, pontosabban jól működő bioritmusa. Ez azért van, mert a kiszámítható működés már sejtszinten energiatakarékos, így a szabad energiákat növekedésre és nonstop tanulásra fordíthatja.

Hogyan valósítsd ezt meg? Némi önfegyelem mindenképpen kell hozzá, hiszen egy átlagos felnőtt bioritmusa, ha egyszer felborult, nagyon lassan - 4-12 hét alatt - áll vissza. Szerencsére a megvalósítás aránylag egyszerű. A felkelés, lefekvés és étkezés időpontjait igazítsd órához, és csak akkor térj el tőle, ha feltétlenül szükséges. A reggelt kezdd némi nyújtózkodással vagy mozgással és egy nagy pohár vízzel. Alvás előtt 3-4 órával már ne fogyassz élénkítőszert (jellemzően tea, kávé, csoki, cigaretta). És még valami: az alvás előtti 1-1,5 órában alakíts ki rutint, hogy hogyan "simulsz bele" az ágyba.

Persze, amíg kisbaba van a családban, addig ő igazítja a napirendedet. A trükk ebben az esetben az, hogy állj át az ő ritmusára: ha délben alszik, aludj te is. Ha este lefektetted, kerülj te is hamar ágyba (de legalábbis szabott időben). Amikor pedig már nagyobb a gyerek, és neki is beáll a ritmusa, még könnyebb dolgod van. Ha jól csinálod, az első hét pokoli lesz, de a 10. nap táján egyszercsak elkezd működni. Élvezd.

 

2. Beszélj meg randevút a pihenőidőddel

Ha aktív munkavállaló vagy vállalkozó vagy, biztosan átélted már azt a sürgetést, hogy el kell készülnöd mindennel… és inkább nyújtottad a munkaidőt, mint a rétestésztát. Ha gyerekkel vagy otthon, akkor a készenlét 24 órás, és sokszor a pihenőidőről lemondva próbálunk még feladatokat elvégezni. Ez nem jó irány, állandó kimerültséghez vezet.

Gyakran gondoljuk úgy, hogy ha nem készülünk el a munkával, majd tovább bennmaradunk az irodában vagy kihagyjuk az ebédszünetet, esetleg alvás helyett dolgozunk. Ez egy-egy alkalommal működik is, de hosszú távon éppen az ellenkező hatást váltod ki vele. Egy átlagos felnőtt a 8 órás munkaidőben 4,5-6,5 órát valóban produktív: a többi időre pedig ahhoz van szükség, hogy pihenjen, feltöltődjön. Ha többet maradsz benn vagy kihagyod a feltöltődést, akkor se leszel produktívabb, sőt: pár nap alatt a produktív időszak nettó ideje is csökken, bár a munkára fordított idő egyre nő.

Mit tehetsz? A naptáradba írd be, hogy mikor fogsz lazulni - ezek legyenek fél-egyórás etapok, amikor foglalkozhatsz valami mással. Az is lehet, hogy ezekben a periódusokban ebédelsz, sétálsz, csevegsz vagy LinkedIn-blogokat olvasgatsz, de az is lehet, hogy ilyenkor rászánod az időt, és tanulsz valami új szakmai trükköt vagy belemélyedsz egy kreatív problémába. Tartsd tiszteletben a pihenőidőt: akkor se mondj le róla, ha ez mondjuk egy megbeszélés vagy program egyeztetésében nehézséget okoz. A pihenésed a hatékony munka egyik eszköze. Muszáj vele is találkoznod, naponta többször.

Legyen munkaidőd, és ezek a laza etapok körülbelül az időd 20%-át tegyék ki. Amikor pedig nem pihenőidőd van, akkor fókuszálj arra, amit csinálsz - semmi Facebook, semmi blogolvasás, dolgozz. Ha pedig gyerekkel vagy, alakíts ki magadnak határidőt, és ragaszkodj hozzá, amennyire csak lehetséges - még akkor is, ha ez némi anyagi vagy szervezési erőfeszítéssel jár. Ha jól csinálod, a tevékenységeid sokkal tervezhetőbbé válnak, és nem omlasz össze a nap végére sem.

 

3. Vegyél egy zongorát vagy fűzz gyöngyöt!

Minden olyan tevékenység, ami a látás, hallás, logikai műveletek és (finommotoros) mozgás egyidejű intenzív gyakorlására épül, hihetetlenül jó hatással van az agyra. Ilyen például a zenélés, illetve bizonyos táncok is. Azaz sokkal jobban feltölt egy jó zeneszám eljátszása vagy eltáncolása, mintha csak hallgatnád a zenét vagy olvasnál (bár ezek is nagyszerűek).

Mondhatod erre, hogy nem tudsz zenélni vagy táncolni, neked ez nem működik. De mondok még olyan dolgokat, amik ugyanerre a hármasságra (minimum kétféle érzékelés, mozgásos tevékenység, örömforrás) épülnek: a főzés, az íjászkodás, a csapatsportok többsége vagy a zumba. Mondd, hogy egy olyat se találsz, amit hetente egyszer-kétszer ne tudnál beépíteni az életedbe, és meghívlak egy kézművestanfolyamra. Mert még az is ilyen. Főleg, ha jó társaságban, vagy otthon, inspiráló zene mellett vágsz bele valami szép dolog elkészítésébe, esetleg egy különlegesen finom teával is kiegészítve a hangulatot. A lényeg az, hogy elmélyült örömet találj abban, amit csinálsz, kényeztesd magad egy kicsit és közben dolgoztasd meg az ügyességedet.



Most már tudod, hány egyszerű eszköz van a kezedben fáradtság ellen. Pihenni akarsz? Akkor itt az ideje, hogy csinálj valamit.

(A szerző növekedő vállalkozások stratégiai tanácsadója, a Karson Consulting alapítója: http://karsonconsulting.com)

 

Online gyöngyfűzés tanfolyam a peyote technikáról, már csak pár napig akciósan >>