Kapok időnként számonkérőnek tűnő visszajelzéseket - szerencsére többségben vannak a pozitív vélemények, amiket nagyon köszönök!

Nincs bajom a kritikával, sőt! Igyekszem tanulni belőlük, átgondolni, hogyan lehetne még jobb, még több, amit csinálok.

Van azonban, amikor azt érzem: a kritika írója nincs tisztában néhány háttér-dologgal, például a mintarajzolással kapcsolatban.

Hogyan tudsz ilyeneket kitalálni?

Ha Ádámtól és Évától kezdeném, akkor ott, amikor valaki elkezd gyöngyöt fűzni. Aztán gyakorol, napról-napra, hétről hétre ismerkedik a technikákkal, rajzokkal, gyöngyökkel; sokat tanul belőle, amikor elront valamit, lebont, újrafűz.

Aki megteheti, elmegy tanfolyamra is, keres-kutat minél több információt, hogy munkái egyre szebbek, tartósabbak legyenek.

Aztán eljön az idő, amikor elkezd variálni egy-egy kész mintát; kicsit változtat itt-ott, így a végeredmény is más lesz.

Közben évek is eltelhetnek, mire -nem mindenki- megpróbálkozik vele, hogy saját kútfőből kezdjen valami új kitalálásába...

Hogyan készül egy új gyöngyékszer-minta?

Nálam szokott lenni egy gondolat, vagy megihlet egy új gyöngyfajta, máskor szeretnék egy konkrét formát kihozni, de van, amikor csak kiteszek magam elé sokféle gyöngyöt -színben harmonizáljanak-, és csak a kezdés lépései vannak meg a fejemben; a többi menet közben alakul.

Olyan nincs, hogy van egy konkrét fűzésterv, lépésről lépésre végig. Mert ezt próbálgatni kell, minden lépés után újra megállni, belsőleg látni, milyen lehetőségek vannak a továbbhaladásra.

Van, amikor szinte "magától" fűződik az új forma, máskor több felmerülő lehetőséget is végig kell próbálni, vajon melyik mutat majd a legjobban, melyik lesz a nyerő?

A végén pedig rá kell érezni, mikor van kész, mikor nem szabad már tovább menni.

Előfordul az is, hogy a végén semmi nem lesz belőle, mert egyszerűen nem áll össze, amit elképzeltem. Ilyenkor tudni kell elengedni, tudomásul venni: az az idő, amit ebbe tettem, elúszott.

Mennyi idő egy új fűzésminta elkészítése?

Maga az új ékszer kitalálása néhány óra szokott lenni, a próbálgatások-bontások függvényében.

Utána jön a rajzolás. Újabban szeretem rajzolás közben újrafűzni az ékszert - miközben készítettem, egy füzetbe szoktam leskiccelni a lépéseket. Ilyenkor néha kiderül, hogy más színnel dolgozva itt-ott át kell javítani a fűzésmenetet, vagy épp lehetne valahol más szemszámmal dolgozni, mert úgy jobban fog állni.

Ez arra is jó lehetőség, hogy fázisfotókat készítsek, ami segíti majd az elkészítést másoknak.

A legutóbbi mintarajzolás 3 órán át tartott, ebben benne van az újrafűzés, fotózás, rajzolás, majd a minta végső formába öntése. Egy bonyolultabb minta ennél több is lehet.

Miért fontos mindezt tudnod?

Amikor felmerül a gondolat, hogy miért nem ingyen adom a mintákat, akkor talán érthetővé válik, mennyi munka van mögötte. Az évek során szerzett tapasztalaton túl 6-8 munkaóra is lehet egy-egy új minta kitalálása és elkészítése.

Miért vannak akkor, akik nagylelkűen megosztják mintáikat ingyen?

Sokuk mögött gyöngyösbolt van, így nekik a bevétel a minták mellé érkező alapanyag-eladásból van.
Vannak, akiknek elég az, ha megköszönik a mintákat, mert az egész hobbi számukra. 
Vannak, akik megosztanak ingyenes, egyszerűbb mintákat, hogy ezáltal a fizetősekhez is kedvet csináljanak.

Nem tévesztendő össze az ingyenes minta azokkal, melyeket valaki megrajzolt, fizetősen árul, de valaki azokat letölthetővé teszi!

Ingyenes minta akkor nálad nincs is?

De, vannak. Régebben, míg hobbi volt számomra a gyöngyfűzés, én is megosztottam próbálkozásaim eredményét.

Sajnos csalódás is ért, amikor linkelés és forrásmegjelölés nélkül láttam viszont itt-ott ezeket; a legnagyobb rossz élményem az volt, amikor egy külföldi személy az etsy-n árulta az én ingyenes mintáimat, melyet valószínűleg lefordított angolra.

Jelenleg az ingyenes mintáimat azok számára teszem elérhetővé, akik "ügyfeleim"; ők azok, akik értékelik az ebbe fektetett munkát, akikért még hiszek benne, hogy a gyöngyfűzésnek mint hivatásnak lehet jövője!

{jcomments on}