A kézművesség ára

Árképzés... nagyon nehéz téma, mert másként látjuk vásárlóként, másként eladóként, pláne készítőként.

Vágyunk rá, hogy anyagilag is elismerjék munkánkat, miközben félünk, senki nem fogja megvenni, és akkor hiába.

Megpróbálom egy kicsit realista szemmel áttekinteni az árazás témáját.

Kiindulópont: cél, hogy kézművesként meg tudjunk élni

1. Ha a havi kiadások oldaláról nézem, akkor a következő fix költségekkel lehet számolni, nyilván egyénenként ez változó:

  • járulékok - valamilyen üzleti forma muszáj, ha komolyan szeretnéd csinálni
  • könyvelő díja
  • honlap fenntartás (domain név, tárhely...)
  • hírlevélküldő rendszer fenntartás
  • internet költsége (akkor is, ha otthonról használod!)
  • rezsi - ha otthonról dolgozol, akkor is használsz áramot, fűtés van, ezt is be kell kalkulálni; ha műhelyed van, akkor bérleti díj és/vagy rezsi
  • nyomtatványok, pl számlatömb, vagy számlázóprogram költsége

Ezeket fizetni kell, akkor is, ha nincs bevételed!

2. Vannak a változó kiadások, általában ezek a forgalomtól függnek:

  • alapanyagok, eszközök
  • postaköltség
  • csomagolás költségei
  • adók
  • bankköltség

3. És vannak eseti költségek:

  • ügyvéd
  • oktatáson való részvétel, képzés
  • marketing és reklámköltség

Éves szinten nézve, ezek havi szinten elég sokat tesznek ki, nagyságrendileg és alsó hangon 70-80.000 Ft/hó -de inkább több.

És akkor még nem kaptál fizetést. Minimálbérnél ez nettó 70.000 Ft körül van. (Nem mennék bele most tételes elszámolásba, csak nagyságrendileg próbálok számolni -így is elég sokkoló lesz, azt hiszem)

Ott tartunk, hogy havonta kell legyen kb 150.000 Ft bevételed.


Milyen elméleti munkaóradíjjal lehet ezt kihozni?

Minden területre igaz: vagy a pénzeddel fizetsz, vagy az időddel.

Kézművesként valószínűleg mindent te végzel: a fotózást, az anyagbeszerzést, a termékfeltöltést, az ügyfélszolgálatot, csomagolás-postázást, honlap karbantartást stb.  - és ezek egyike sem hoz közvetlenül pénzt!

Mennyi idő marad reálisan az alkotásra? Szerintem napi 4 óra, körülbelül. Ezzel kell kitermelned a havonta szükséges összeget -feltéve, hogy mindent el is tudsz adni!

21 munkanappal számolva egy hónapban, összesen 21x4=84 munkaóra; 150.000/84=1.785 Ft-os óradíj lenne így a minimum.


Innen indul a kézműves termék árképzése, szerintem.

Hogyan jön ki akkor egy termék ára?

1. Alapanyag: már ez sem egyszerű, mert megveszel egy csomag gyöngyöt, amiből felhasználsz valamennyit. Vajon a többit mikor fogod újra elővenni? Vagy elszámolod az egész csomaggal? Vagy kiszámolod darabra? Erről döntést kell hoznod!

2. Rezsi: itt be kell kalkulálnod egy rezsi összeget, kb mekkora rész jut egy ékszerre.

3. Munkadíj: onnantól, hogy leülsz és elkezdesz tervezni, indíts egy stoppert, odáig, hogy elpakoltál, lefotóztad, feltöltötted a terméket. Meglepő végeredmény várható! Ezt szorozd be az elméleti óradíjjal...

4. Csomagolás: nem baj, ha beépíted az árba ennek költségét, így a vevőnek majd csak a postaköltséget kell rászámolni, ha van. 

Most tartunk a nagyker árnál... kézművesként ugyanis jó tervezni azzal, hogy majd más adja el a terméket, így több marad alkotásra, marketingre. Legalább 30% árréssel kell számolni itt, mire eljutsz a kisker árig. Persze ha te adod el, akkor ez nálad marad, de akkor több időd megy el az árusításra. Tudod, vagy idővel, vagy pénzzel kell fizetni...

Konkrét példa:

Készítesz egy medált, anyagköltsége legyen 1200 Ft. A rezsi nem olyan vészes, legyen 300 Ft. Csomagolásra költesz 50 Ft-ot. Munkaidő: 2 óra, azaz 3570 Ft. (Ebből a tényleges alkotási idő kb 1 óra, a többi elő-és utómunka)

Ne felejtsd el, ha van feltöltési díj is, vagy jutalék (pl Meska)!

Akkor a nagyker ár: 5120 Ft, a kisker ár 6656 Ft.

Sok? Igen. Bár ha bemész egy bizsuboltba, műanyag tömegcuccot is kb ennyiért árulnak...

Hogyan lehet csökkenteni az árat?

Olcsóbban hozzájutni alapanyagokhoz: bejutni nagykerbe, kedvezményt kialkudni a helyi boltban...

Megtalálni az egyensúlyt, hogy kisebb alapanyag-igényű, gyorsan elkészülő ékszereket készíts.

Ennél azonban jobb, ha márkát építesz!

Mivel lehet elfogadtatni a magasabb árakat? Ha értéket adsz hozzá.

Ez lehet egy kiépített márka (lsd: Ferrari), vagy olyan extra, ami miatt kikerülhetetlen vagy.

Ez már a marketing területe, nem az árképzésé... réspiac megtalálása, egy terület spéci készítőjévé válni, egy stílust vagy trendet képviselni... legyél MÁS valamiben, mint a többi gyöngyfűző! 

Igen, itt már nem fér bele, hogy árulod a 164. Granadát... sajnálom. 

(Kíváncsiságból rákerestem a Meskán, 3 Granadát találtam, 6.000 Ft, 3.990 Ft és 2.900 Ft árakon)


Várom a véleményedet!

FacebookTwitterSatartlapGoogle bookmarkBlogter.huMyspace bookmark

Hozzászólások   

 
#3 Bodnár Tünde 2015-03-03 08:39
Szuper cikk! Köszönöm! :-)
Idézet
 
 
#2 Kereki Kriszta 2015-02-25 17:29
Sajnos bonyolult, itt még igyekeztem egyszerűsíteni.
A bérszámfejtés ugyanis a legösszetettebb , minek milyen adózási forma/cégforma való, van-e ilyen-olyan kedvezménye stb., ezeket jogásszal és könyvelővel kell átbeszélni.
Idézet
 
 
#1 Rihmer Lea 2015-02-25 11:34
Köszönöm szépen ezt a cikket és az átszámításokat is, mivel eddig nem voltam tisztában azzal, hogy ez mi mindennel jár. Ebből a cikkből tényleg sokat lehet tanulni, de ez első olvasásra elég bonyolultnak tűnt nekem. És mivel nekem nincs sok pénzkeresési lehetőségem, így képzelem el a jövőmet.
Mivel helyhez vagyok kötve, eladni nem tudom elvinni az ékszereimet, így viszont több időm van ezeket készíteni, ha nincsenek egyéb elfoglaltságaim .
Idézet
 

Szóljon hozzá!

A trágár, nem ideillő vagy spam jellegű hozzászólásokat töröljük.
Az email cím nem lesz látható mások számára.


Biztonsági kód
Frissítés

Kiemelt ajánlatom

Megjelenéseim

  

Go to top